Blog Cinta Ilahi Rotating Header Image

Pertanyaan Kita : Kenapa Kita Ada?

Bismillahirrahmaanirrahiim.

Ketenangan itu lebih melapangkan.
Credit to : http://soulofautumn87.deviantart.com/

Melihatkan cuaca yang tidak terlalu panas. Angin sepoi-sepoi bahasa dan suasana petang itu indah, saya keluar mengambil angin. Berjalan dan berjalan, bertemu dengan seorang kawan yang juga sedang berjalan seorang diri. Dia mengajak untuk berjalan bersama-sama dan berbual-bual.

Suasana jadi sepi dari perbualan apabila kami sampai di tepi padang bola.

Dan kawan itu tadi bersuara, “Kenapa kita ada di dunia ini?” Saya sekadar diam. Menunggu dia meneruskan bicara. Tahu, yang dia mahu berkongsi bicara.

Saya dulu juga begitu, pernah tertanya-tanya. Dalam berjuta-juta sperma itu, yang berebut-rebut untuk disenyawakan, kenapa saya yang terpilih untuk menjadi seketul daging, membentuk menjadi bayi dan ditiupkan roh akhirnya dibenarkan lahir ke dunia ini. Kenapa saya? Kenapa saya mesti ada di dunia ini?

Kenapa kita ada di sini?

Ciptaan ALLAh Ta’ala Tiada Yang Sia-sia

ALLAh Ta’ala tidak menciptakan sesuatu dalam keadaan main-main tanpa sebarang hikmah dan tujuan. Malah kuman juga ada fungsinya. Begitu juga semut hitam di atas batu yang hitam pun diciptakan oleh ALLAh Ta’ala kerana bagi makhluk itu ada hikmahnya tersendiri. Setiap satu yang ada di dunia ini. Setiap satu!

Setiap sedutan dan hembusan nafas, semua dalam aturan-Nya.

Dan yang pasti,
kita tidak diciptakan untuk bermain-main!

“Maka apakah kamu mengira bahawa sesungguhnya Kami menciptakan kamu secara main-main dan bahawa kamu tidak akan dikembalikan kepada Kami? Maka Maha Tinggi Allah, Raja Yang Sebenarnya, tidak ada Tuhan selain Dia..”
al-Mukminun : 115-116

Sahabat, setiap apa yang kamu lakukan meraih redha dan kasih-sayang ALLAh Ta’ala, kerja yang berada di landasan kasih-sayang ALLAh, maka itu adalah tujuan kamu, kamu dan saya diciptakan. Setiap gerak langkah dan setiap tutur kata yang disertai dengan mengingati-Nya, maka itu adalah tujuan kenapa kita ada.

Setiap saat pimpinan terhadap diri sendiri, terhadap orang lain dan dunia ini, mungkin.. Itu adalah kenapa manusia ada di sini.

Dan hidup ini, terlalu singkat untuk main-main dengan perkara remeh.
Dan hidup ini, terlalu singkat untuk merasa kita mempunyai umur yang panjang.

Semoga ALLAh merahmati.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *