Blog Cinta Ilahi Rotating Header Image

Apabila Kita Mengkhianati Allah

Bismillahirrahmaanirrahiim.

Kita akan jadi pengkhianat, bila mana kita berhenti menjadi hamba Allah.

Kita akan jadi pengkhianat, bila mana kita berhenti menjadi hamba Allah.

Digelar sebagai seorang pengkhianat, tiada siapa yang terasa gembira. Pasti perkataan itu akan menyentap hati kita. Pasti akan hadir rasa amarah di dalam diri kita. Atau dalam bahasa pasar yang selalu kedengaran, ‘bikin panas!’.

Tapi tahukah kita bahawa kita sebenarnya boleh jadi seorang pengkhianat dan menjadi manusia yang khianat? Ya, apabila kita berhenti menjadi hamba Allah. Macam mana tu? Saat dan ketika kita berhenti melaksanakan suruhan Allah, lalai terhadap segala perintah-Nya, meninggalkan amal ibadah dan kebaikan dalam beragama, berhenti usaha atas agama.

Kita bakal menjadi seorang manusia yang sangat khianat!

Kawan, semua orang tahu kehidupan di atas dunia ini bukanlah mudah. Bahkan susah. Tapi kehidupan tidak juga sesusah yang kita sangka. Kerana apa? Kerana Allah tidak membiarkan kita begitu sahaja. Allah memberikan jalan dan cara hidup kepada kita. Maka, apa tugas kita? Tugas kita adalah untuk mengikuti cara hidup tersebut. Kelihatan senang? Tidak.

Apa-apa sahaja dalam hidup ini, ada cabarannya. Percaya itu.

Ada Masa Iman Naik, Ada Masa Iman Turun

Iman naik dan turun dalam kehidupan seseorang Muslim itu, perkara biasa. Terkejut? Naaa. Ya, serius. Itu perkara biasa. Tapi adalah menjadi perkara biasa yang terhina bila kita sentiasa membiarkan diri kita menjadi seseorang yang imannya sentiasa berada dalam keadaan yang sentiasa menurun. Dan apa yang lebih teruk lagi adalah, kita menyedarinya, namun kita masih menganggapnya perkara biasa walhal perkara itu semakin parah.

Maka entri singkat ini sekadar mahu menyapa,
dengan ingatan sayang.

Apa khabar iman kita?

One Comment

  1. FR says:

    alamak..sukar pulak nak jawab soalan itu.iman macma tak sihat je ni

    [Balas Komen]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *