Blog Cinta Ilahi Rotating Header Image

Kerana Kau Ada Tanggungjawab

Taken from Google

Taken from Google

Kita hidup, tidak berjalan atau tidak hidup diatas takdir orang lain. Allah Ta’ala telah takdirkan yang khas untuk diri kita jauh sebelum penciptaan kita. Jadi pilihan yang kita ada sekarang ialah menjalani kehidupan yang kita ada ini dengan mempamerkan kesyukuran kepada Allah melalui tugas kita sebagai seorang hamba.

Kita selalu membaca kata-kata ini, “Jika kau dilahirkan dalam keadaan miskin, maka itu bukanlah salahmu. Tapi jika kau mati dalam keadaan miskin, maka itu adalah kesalahanmu.”

Tapi suka saya ketengahkan ini —

Jika kau lahir dalam keluarga;
yang kurang tarbiyah,
yang kurang agama,
maka itu bukan salah dirimu.

Tapi jika kau akan mati dalam keadaan;
tidak mahu ditarbiyah,
tidak mahu mentarbiyah,
maka itu adalah dosa dirimu.

Jangan bicara soal hidayah yang tidak sampai walhal keadaan sekelilingmu terkandung hidayah yang banyak. Tetapi salahkan dirimu yang malas dan tidak mahu keluar dari zon selesamu yang mana batinmu terseksa.

Allah lahirkan dirimu dalam keadaan itu pasti ada hikmah dan mungkin kau adalah seseorang yang bakal memimpin keluargamu ke jalan-Nya.

Memang tidak semua orang dilahirkan dalam keluarga yang mengenali apa itu tarbiyah. Bahkan ada yang lahir dalam keluarga yang mungkin porak peranda. Tapi kau patut ada malu pada diri sendiri, jika kau tidak berusaha.

Berfikirlah, anak muda!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *