Palestin..

Bismillahirrahmaanirrahiim.
Assalamu’alaikum kawan-kawan…

Antara isu yang paling hangat diperkatakan dunia sekarang adalah mengenai kekejaman rejim zionis yahudi yang menghalang sebarang bentuk bantuan untuk disalurkan ke Gaza. Akhirnya, bantuan dan amanah rakyat sedunia yang dibawa oleh para sukarelawan tidak sampai ke tempat yang dituju.

Amat menyedihkan bukan? Semestinya penduduk Gaza yang mengharapkan bantuan tiba ke tanah air mereka lagi sedih dan terkilan. Apakah tiada pembelaan untuk mereka semua? Dengan apa yang telah terjadi baru-baru ini, moga mata dunia terbuka luas melihat kekejaman rejim zionis yang sememangnya tidak berhati perut.

Penentangan terhadap tindakan rejim zionis itu bukan hanya berdasarkan pada keagamaan sahaja. Tetapi ia menyentuh sensitiviti kemanusiaan masyarakat dunia umumnya tentang penderitaan yang dialami oleh penduduk Palestin. Bagi kita rakyat yang biasa ini, apa yang mampu kita lakukan untuk membantu saudara-saudara kita yang berada di Palestin selain menghulurkan derma dan menerbangkan doa?

Boikot.

Iya. Perkataan boikot barangan Yahudi ini sudah lama bermain di bibir manusia. Namun ada juga diantara kita yang masih berkelakuan seolah-olah dunia sekarang tidak mengalami apa-apa kejadian. Apa yang mampu dilakukan adalah memboikot barangan yang mampu anda boikot. Untuk memboikot semuanya adalah mustahil, kerana kalau anda sedar.. Hidup anda setiap hari dikelilingi oleh barang buatan Yahudi.

Jangan menjadi pemboikot membabi buta.

Untuk penganut Islam khususnya, jika kejadian yang menimpa Palestin sampai sekarang masih belum menyentuh hati kita ini, maka bersedialah anda dari sebarang penyakit hati. Mereka itu, adalah saudara mara kita. Iya, saudara berlandaskan akidah. Bayangkan saja jikalau ada saudara kandung kita yang terbunuh di sana. Apa perasaan kita sekarang?

Kawan-kawan, setiap dari Muslim itu adalah bersaudara!

Khaibar khaibar ya yahud! Ja’isyu Muhammad saufa ya’ud~!

Semoga ALLAH merahmati.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *