Blog Cinta Ilahi Rotating Header Image

Isu Semasa

Akhlak Pincang : Pakaiankah Yang Bersalah?

Bismillahirrahmaanirrahiim.

Yang bersalah bukanlah pakaian sempurna yang dipakai itu (inshaAllah). Tapi jasad si pemakailah yang salah sebenarnya. Credit Picture : http://iraqiguy.deviantart.com/

Yang bersalah bukanlah pakaian sempurna yang dipakai itu (inshaAllah).
Tapi jasad si pemakailah yang salah sebenarnya.
Credit Picture : http://iraqiguy.deviantart.com/

Fenomena masa kini.

Seakan-akan sudah menjadi trend kebiasaan apabila perempuan-perempuan yang menutup aurat atau berpakaian rapi, membuat kesalahan atau pincang pada akhlaknya, maka akan mendapat kutukan yang kaw-kaw punya dari orang-orang sekeliling. Dan apa yang sungguh sangat meng’whoa!’kan, orang-orang yang mengutuk itu adalah orang Islam itu sendiri.

Maka ayat-ayat seperti;

“Elehh! Nama je pakai tudung. Tapi perangai lebih teruk dari yang tak pakai tudung!”
“Aku bukan nak cakap apalah. Tapi pakai niqob, keluar berdua-duaan dengan lelaki!”
“Pakai tudung tapi ketawa terbahak-bahak. Kalah perempuan tak pakai tudung!”
“Pakai jubah, tertutup semua. Tapi galak sangat dengan lelakinya gayanya!”
“Teruk betul. Kalau macam tu, lebih baik orang yang biasa-biasa saja.”

Biasa dengar ayat-ayat dialog di atas? Senyum.

Alhamdulillah. Saya tidak mengambil dari sudut negatif sahaja, inshaAllah saya akan memandang dari sudut positif jua. Dan diakui, perkara-perkara begini memang terjadi dan memang perlu dibaiki sebenarnya. Siapa yang memperlu memperbaiki? Jawapannya, kita semua! Kita semua perlu membaiki diri sendiri yang banyak pincangnya ini.

Namun, kenap seringkali pakaian yang akan menjadi mangsa? Ada jawapan?

(more…)

Cinta Mesir dan Lautan Hindi : Ini Dunia Hari Ini

Bismillahirrahmaanirrahiim.

Allah mengetahui segala-galanya bukan? Allah menyaksikan airmata ini bukan? Credit Picture : Google.Com

Allah mengetahui segala-galanya bukan? Allah menyaksikan airmata ini bukan?
Credit Picture : Google.Com

Saya pasti semua tahu mengenai hal ini.

2 hari lepas, hanya apabila beberapa jam berlaku, baru sahaja saya mengetahui tentang hal ini. Umum tahu, bahawa apa yang terjadi dua hari lepas sangat mendukacitakan seluruh umat Islam di dunia ini. Malaysia sedang risau tentang keadaan dan status MH370.

Kesibukan pada hari Isnin dengan imtihan tasmi’ hadis benar-benar mencuri tumpuan dari update isu-isu dunia. Hanya setelah selesai ujian tasmi’ pada petang tersebut, barulah saya mengetahui tentang penjatuhan hukuman gantung terhadap para penyokong Dr. Mursi yang berjumlah 529 orang! 529 orang! Berita ini benar-benar meragut jantung saya.

Saya sendiri, dan saya sangat pasti, orang-orang yang kisah perihal kemanusiaan membantah hukuman gila yang dijatuhkan. Dan itu jauh sekali dari dasar keadilan undang-undang. Saya tidak tahu bagaimana seorang hakim dan sebuah mahkamah boleh menjatuhkan hukuman sedemikian rupa atas alasan yang tidak masuk akal. Berfikir soal keadilan, sebagai seorang pelajar dalam bidang undang-undang; sungguh sangat membuat jiwa saya kelam. Saya bertanya kepada diri saya sendiri, saya yang berjuang demi keadilan walaupun hanya tidak sampai setahun jagung, bertanya sendiri,

“Apa keadilan di dunia ini sudah tiada nilainya, ya Allah?”

(more…)

Usrah Osem Untuk Semua

Bismillahirrahmaanirrahiim.

Usrah itu medium untuk melembutkan jiwa. Bukan untuk men-angkuhkan rasa! Credit Picture : Google

Usrah itu medium untuk melembutkan jiwa.
Bukan untuk men-angkuhkan rasa!
Credit Picture : Google

Saya sebenarnya bila update status tentang usrah semalam, memang saya sudah ambil risiko. Tiadalah post saya itu difahami atau dimengerti dengan rasa kasih, ada yang memahami sebagai; saya ini membantah usrah. Mahu sahaja saya tergelak. Bagaimana saya jadi seseorang yang tidak suka usrah atau membantah usrah sedangkan saya mengikuti usrah di luar dan di tempat negeri kelahiran saya selain dari silibus yang ditetapkan oleh institut pengajian saya. Saya membenci usrah? Nooooo! Agak pelik disitu, bukan?

Jadi, untuk meredakan jiwa-jiwa yang kepanasan, bacalah ini dengan hati.

Baiklah. Apa itu usrah? Usrah itu dari segi bahasanya adalah ‘keluarga’. Bermakna usrah itu adalah famili; ibu, ayah, adik beradik, cucu cicit! Namun, apa yang ingin dibicarakan pada entri kali ini, bukanlah usrah yang berada di rumah itu. Tapi usrah yang kita ikuti di luar rumah, yang apabila kita bertemu, maka lutut-lutut kita akan bertemu, saling menghadapkan wajah sesama sendiri dan berbincang mengenai hal-hal ummah.

Coolio! Awesome, kan?

Ada juga orang-orang yang jiwanya bahagia dan cinta kepada usrah memanggil usrah sebagai ‘bulatan gembira’, ‘bulatan bahagia’, ‘lingkaran membina ummah’ dan lain-lain nama yang sungguh membahagiakan jiwa raga. Yeah!

Namun persoalannya sekarang adalah, adakah usrah hanya untuk orang-orang alim sahaja? Atau untuk orang-orang geng tudung labuh, geng kakak-kakak pakai purdah, geng abang-abang pakai kopiah 24 jam atau pun hanya layak dimasuki oleh geng abang-abang pakai serban 17 lilitan? Atau hanya diikuti oleh golongan yang pakai celak tebal sahaja?

Saya sudah nampak kamu, kamu dan kamu berkerut dahi. Hihi.

(more…)