Ada Satu Panggilan

Bismillahirrahmaanirrahiim.

Terasa jiwa gelisah. Berjalan dan berjalan seorang diri; masuk kedai buku, mencuci mata dengan kitab-kitab yang belum masih mampu untuk dimiliki. Merakam peristiwa jalanan melalui lensa. Nyata kegelisahan itu masih ada.

“Tuhanku, petanda apa Kau kirimkan kali ini?” soal sekeping hati.

Akhirnya berjalan dan berjalan lagi.

6:58 pm, UTP – Seri Iskandar, Perak
7:07 pm, UTP – Seri Iskandar, Perak
7:08 pm, UTP – Seri Iskandar, Perak
7:10 pm, UTP – Seri Iskandar, Perak
Gambar pemandangan di atas ketika mengunjungi seorang sahabat yang dikasihi.
Terima kasih kepadanya yang sudi menerima saya sebagai tetamunya.

Kadang-kadang, ‘bicara’ Allah Ta’ala itu disampaikan secara halus kepada kita. Sehalus-halusnya. Melalui perantaraan seni alam, melalui ragam manusia di sekeliling kita. Melalui kejadian-kejadian yang berlaku dalam kehidupan seharian. Macam-macam.

Allah kan punya cara-Nya yang tersendiri. *senyum

Continue reading “Ada Satu Panggilan”

Random Thoughts #3 – Nobody’s Perfect

Bismillahirrahmaanirrahiim.

Don’t be so hard. Just be yourself =)

She smiled. There was a relief.

“Pakaian saya memang macam ni. T-shirt labuh yang dah lama. Seluar layaknya nak pi joging. Jubah saya semuanya simple. Mendatar je tanpa ada warna macam warna pelangi. Kosong tanpa ada apa-apa. Nothing interesting. Kita pakai nak tutup aurat, bukan nak tayang baju siapa paling cantik. Oh dan ini, saya setia pada beg kura-kura saya (known as beg sandang) walau ke mana-mana pun. Dalamnya ada dompet. Dan saya dah terbiasa bawa buku bila pergi travel ke mana-mana. Inilah saya. Seems selekeh, yes?” Saya mengangkat beg sandang bergambar Google itu (haha).

“Nanti kalau nak jalan asing-asing, saya tak kisah. Saya faham je..” Saya menduga. Tapi saya betul tak kisah.

Wajahnya berubah eskpresi. “Eh tak! tak! tak! Saya cuma suka je. Don’t get me wrong..”

Saya gelak.
Hahaha.

She’s a good person actually. I’m happy for her.
Nobody’s perfect.

She has her own past history. And looking at how she changes and develops into a good muslimah, makes me think deeply about myself. I hope, we never give up on becoming a good person, a good muslim. I pray for myself, for each of us. InshaAllah.

May Allah bless.

Hijrah Jiwa Dan Jasad

Bismillahirrahmaanirrahiim.

Hijrah = Kesungguhan. Itu saja bezanya.

Hati kecil berkata, “Kita sentiasa perlu berhijrah. Sentiasa. Perbaiki niat sentiasa. Hanya Dia yang tahu tentang kita luar dan dalam. Jadi, jujurlah menjadi diri sendiri. Jujur pada Tuhan..” Seruan oleh hati kecil itu, cukup membuat saya sentap.

Semua manusia tidak dilahirkan sempurna. Saya berpegang pada kata-kata ini. Dan oleh sebab manusia tidak sempurnalah, manusia perlu sentiasa berhijrah. Kita hari ini, adalah berpunca dari faktor kedua orang tua, persekitaran, pendidikan, kawan-kawan, dan faktor terbesar adalah diri kita sendiri.

Hijrah jiwa dan jasad itu tidak mengenal kamu siapa pada masa silam kamu. Penghijrahan itu sendiri tidak menghukum kamu atas gerangan siapakah kamu dulu dan apakah yang telah kamu lakukan sebelum ini.

Memang. Hijrah itu bukanlah sesuatu yang mudah.

Continue reading “Hijrah Jiwa Dan Jasad”

Random Thoughts #2 – Sympathy

Bismillahirrahmaanirrahiim.

A sympathy from human is just sympathy.

Just another a short dropped-by.
Do you have a little bit sympathy in yourself?

Well, I’ve been thinking about sympathy after watched a movie. It’s make made myself cried. Why am I crying? It is because sympathy, indeed.

Most people will feel sympathy towards someone who is going through tough circumstances in their life. But feeling sympathy is the most they can do because no one can take the pain away other than Allah.

The one who feel the pain is the who going through the all tests from ALLAh Ta’ala. Other people can’t really feel the same pain, although they’ve that sympathy.

Please thinking well of ALLAh Ta’ala; He is able to do all things.
He is Most Merciful.

May ALLAh bless.