Blog Cinta Ilahi Rotating Header Image

July, 2012:

11 Ramadhan : Self Reflection

Bismillahirrahmaanirrahiim.

Ramadhan is the best month for treatment.
Treatment for anything.

While having some topic to gossiping about, one of my friend asked me,

“Su, did you ever miss Allah so so so much? And that time, you feel like wanna talking with Him? You miss Him like crazy, and you’re realize your tears also miss Him?”

I just smiled.

Then she continued, “You know what, this Ramadhan is the best time for us to change from bad to a good person. To reflect ourself. To change our bad behaviour, our bad attitude. Hmm. Everything. Everything..”

Couldn’t agree more.
Kawan, terima kasih atas ‘sharing’ yang simple tapi sangat mengetuk.

Dan soalan yang masih terngiang-ngiang di kepala saya ialah,
“Pernah tak awak rindu Allah sangat sangat sangat?”

Saya rindu waktu itu. Sentiasa.
Malam. Waktu yang dinanti. ‘Berdua’ tanpa gangguan.

Semoga ALLAh merahmati.

Dalam Kelam Jiwa Seorang Pendosa

Bismillahirrahmaanirrahiim.

Pendosa.

Menyebut perkataan ini di dalam hati membuatkan jiwa jadi sebak. Mata jadi berair. Dan perlahan-lahan saya menyebutnya beserta suara dan gerakan bibir,

“Pendosa. Itu aku, itu semua manusia. Pendosa..”

Memang benar. Berdosa itu lumrah dalam kehidupan manusia. Dalam sehari yang dilalui, ada sahaja keburukan yang ditambahkan ke dalam akaun dosa. Kalau bukan dengan mulut, dengan mata. Kalau bukan dengan telinga, dengan hati. And vice versa.

Tapi, wallahi, berbangga dengan dosa itu adalah suatu penyakit yang parah.

Bagaimana seorang yang mempunyai penyakit (baca: pendosa) boleh berbangga dengan penyakit parah yang dia ada? Bukankah sepatutnya dia bersedih dan berusaha untuk menyembuhkan penyakit itu agar dirinya boleh pulih.

Dan, bagaimanakah dengan diri kita sendiri?

(more…)

Something That Called Heart

Bismillahirrahmaanirrahiim.

So many things that I want to share. Yet so little time.

“Awak, kenapa muka awak sangat merah? Awak nangis ke?” ditanya.
“Huh? Err, tak tau. Biasa je kot. Muka tak cantik memang macam ni.” Sengih.

Bila tengok di cermin, memang muka sedang merah. Macam pakai blusher pun ada. Rupanya ALLAh Ta’ala nak hadiahkan demam pada bulan yang mulia ini. Memang agak mujahadah. Selesema, berapa sahaja helaian tisu menjadi buangan.

“Asal datang sini je mesti demam.” Hahaha. Dia gelak.
Sengih lagi, “Perubahan cuaca kot. Panas kat sini lain bahangnya.”

Terharu dengan seorang sahabat, merangkap senior juga merangkap seorang adik yang sudi datang ke bilik yang berada di tingkat 4 untuk menghantarkan makanan, KFC. Takda selera makan, tapi kena makan juga. Menghargai. Haila, jazaakillahu khair!

(more…)